"Situácia sa postupne zlepšuje a zlepšovať sa aj bude," povedal
šéf Arrivy na Slovensku s tým, že rokovali aj s majiteľmi mikrobusov.
Cestujúcich by mali začať voziť od budúceho týždňa.
Vodičov zaraďuje Arriva na linky do 24 hodín od podpisu zmluvy. "Po zaradení každého ďalšieho vodiča aktualizujeme informácie o tom, ktoré spoje budú jazdiť, a zverejňujeme ich každý deň,"
povedal Ivan. Ako tvrdí, chápu pohoršenie obyvateľov Bratislavského
kraja, ktorí pre vynechané spoje v regionálnej autobusovej doprave mali
problém dostať sa do práce či do školy. "Nie je to však zapríčinené
ani Bratislavským samosprávnym krajom (BSK) a ani Arrivou. Robíme všetko
preto, aby sme problém odstránili," uviedol šéf Arrivy na Slovensku.
V uplynulých dňoch mal dopravca v kraji výpadky spojov okolo 30 percent.
Dochádzať k nim podľa Ivana môže aj budúci týždeň, očakáva však
postupné zlepšovanie situácie. Priznal, že nikde sa nestretli pri
rozbehnutí svojich služieb s takou situáciou ako v Bratislavskom kraji.
To, či sa problém podarí na sto percent do januára 2022 vyriešiť,
garantovať nevie. "Nevieme, čo bude s pandémiou ochorenia COVID-19 i
aké iné vplyvy budú na pracovný trh. Robíme však všetko pre to, aby sa
to vyriešilo," poznamenal Ivan. To, že sa situácia postupne
stabilizuje, má podľa neho dokazovať aj vydávanie cestovných poriadkov
na viac dní dopredu.
Šéf Arrivy na Slovensku deklaruje, že s takým vysokým ponúkaným
náborovým príspevkom či ďalšími benefitmi nie je cieľom poškodiť iných
dopravcov, napríklad mestský Dopravný podnik Bratislava. "Naším
zámerom je ponúknuť najatraktívnejšie podmienky pre tých, ktorí už v
regionálnej doprave v kraji jazdili alebo sú momentálne voľní na trhu,"
skonštatoval. Na to, či nakoniec hrozí vypovedanie zmluvy s
Bratislavským samosprávnym krajom, uviedol, že kontrakt to pripúšťa, ale
takýto krok problém nevyrieši. "Pre každého bude lepšie, aby sa situácia skonsolidovala," podotkol Ivan.
Problém nedostatku vodičov nie je podľa neho len v Bratislavskom kraji,
ale aj na Slovensku i v celej Európe. Ako tvrdí, nedostatok
zamestnancov v rôznych odvetviach na Slovensku je potrebné riešiť
systémovo. "Pre odvetvie verejnej dopravy je potrebná novelizácia
zákona o cestnej premávke, ako aj zákona o organizácii pracovného času v
doprave. Taktiež zmena Zákonníka práce a prípadne zníženie odvodov. V
dlhodobom horizonte aj systémové propopulačné opatrenia," povedal Ivan.
Arriva tvrdí, že vníma aj nespokojnosť niektorých cestujúcich s úpravami
cestovných poriadkov v Bratislavskom kraji. Pripomienky chce nový
dopravca prediskutovať s Bratislavskou integrovanou dopravou,
koordinátorom Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji.
Dopravca Arriva začal prímestskú autobusovú dopravu v Bratislavskom
kraji prevádzkovať v pondelok (15. 11.). Nahradil doterajšieho dopravcu
Slovak Lines. Od začiatku má nový dopravca problémy s nedostatkom
vodičom. Chýba mu ich zhruba 100. To spôsobuje, že viaceré spoje v kraji
majú výpadky. Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba
na pondelkovom rokovaní so zástupcami spoločnosti Arriva dal dopravcovi
čas do konca budúceho týždňa na to, aby problém do veľkej miery
vyriešil. Zároveň avizuje, že ho za výpadky spojov neminú vysoké
sankcie.
BSK s Arrivou ako víťazom tendra podpísal zmluvu na desať rokov za vyše 330 miliónov eur.